Správné napětí akumulátoru

Levná autopůjčovna Praha

Každá autobaterie bez ohledu na typ vyžaduje základní údržbu. Zejména před zimou byste měli baterii proměřit a případně dobít. Víte, jaké napětí by měla autobaterie mít?

Akumulátor automobilu by měl být neustále dobitý. Pakliže tomu tak není, ztrácí postupně svoji kapacitu a klesá jeho životnost. O průběžné dobíjení baterie za jízdy se stará alternátor. Ten však akumulátor nestíhá dobíjet na plnou kapacitu a časté starty v kombinaci s krátkými vzdálenostmi baterii nesvědčí.

U staršího typu autobaterií je potřeba kromě správného napětí kontrolovat i hladinu elektrolytu. Ta by se měla udržovat mezi ryskami. Nedostatek elektrolytu lze doplnit destilovanou vodou.

Levná autopůjčovna Praha

Změření baterie

Jak na tom skutečně akumulátor je poznáte jednoduše, a sice jej proměříte multimetrem. Pokud naměříte hodnotu napětí vyšší než 12,6 V, pak je baterie v pořádku. Mezi hodnotami 12,4 – 12,6 V sice není baterie nabitá na maximum, ale zhruba na 80 %, což stačí a není nutné ji nabíjet. Za maximum lze považovat hodnotu okolo 12,8 V. Naopak ukáže-li vám voltmetr nižší hodnotu napětí než 12,4 V, měli byste akumulátor nabít a nijak s tím neotálet, jinak riskujete jeho poškození.

Starší baterie s elektrolytem lze proměřit i hustoměrem, kdy maximálně nabitý akumulátor dosahuje hustoty elektrolytu mezi 1,26 – 1,28 g/cm3. Cokoliv pod hranicí 1,24 g/cm3 je málo a akumulátor je potřeba neprodleně dobít.

Co se děje s baterií při napětí nižším jak 12 V

Pokud napětí akumulátoru klesne pod hodnotu 12 V, hrozí takzvaná sulfatace. Na elektrodách baterie se začne tvořit síran olovnatý, který zvyšuje odpor, čímž klesá kapacita, ale i životnost baterie. V takovém případě byste měli baterii okamžitě připojit na nabíječku a dobít. Máte-li možnost baterii takzvaně oživit, zapněte na nabíječce požadovaný režim a akumulátor zregenerujte.

 

Zpět